Derks Advocaten

Nieuws

Dit is onze nieuwspagina, hier houden wij u op de hoogte van alle zaken die bij ons aan de hand zijn.

OnderNamen Woerden, Kasteel Woerden, KWR regeling, Gert Jan Stok, Ino Derks, Sebo Havinga,

OnderNamen Woerden, Kasteel Woerden, KWR regeling, Gert Jan Stok, Ino Derks, Sebo Havinga

 

Sinds de werkkostenregeling begin dit jaar in Nederland verplicht is, zijn werkgevers voorzichtiger met personeelsfeesten en medewerker gerelateerde evenementen. Ze zijn veelal bang dat ze boven de vrije ruimte (1,2% van het fiscale loon) van de werkkostenregeling uitkomen en 80% eindheffing moeten betalen. Doodzonde en ook helemaal niet nodig, stellen Gert-Jan Stok, uitbater Kasteel Woerden, Ino Derks van Derks Advocaten en Adviseurs en Sebo Havinga, fiscalist bij Grant Thornton vast. ‘Er is veel meer mogelijk dan de meeste werkgevers denken.’ De heren zetten een aantal tips op een rij.
Half oktober meldde Eventbranche.nl dat werkgevers (met tien medewerkers of meer) in Nederland bijna een half miljard van het werkkostenbudget onbenut laten. De site haalt haar informatie uit het Nationaal Werkkostenregeling Onderzoek. De onderzoekers van dit rapport stellen dat werkgevers hun werknemers van fiscale voordelen onthouden. Daarnaast zouden ze niet optimaal profiteren van de besparing op sociale lasten voor de werkgever. Natuurlijk willen we bij Ondernamen weten of dit ook in onze regio het geval is. Daarom gaan we in gesprek met Gert-Jan Stok, uitbater van Kasteel Woerden, fiscalist Sebo Havinga van Grant Thornton en advocaat Ino Derks van Derks Advocaten en Adviseurs. Wat zijn hun ervaringen met de nieuwe werkkostenregeling?
ONTERECHTE ANGST VOOR BUDGETOVERSCHRIJDING
Ino: ‘De regeling komt er in het kort op neer dat de werkgever nog maar 1,2% van de fiscale loonsom aan leuke dingen voor zijn medewerkers mag uitgeven. Daar vallen onder andere een verjaardagscadeau, een extraatje voor de jubilaris, het kerstpakket en het personeelsfeest op een externe locatie onder. Zodra je het bedrag van die 1,2% overschrijdt, wordt het restant met 80% eindheffing belast. Dat is natuurlijk een forse uitgave die de werkgever liever niet op zijn bordje krijgt.’ Uit angst om tegen onverwachte belaste kosten aan te lopen, worden op de medewerkers gerichte activiteiten uitgesteld, merkt Gert-Jan. ‘Werkgevers trappen op de rem als het gaat om personeelsgerichte activiteiten. Het lijkt wel of ze niet meer durven. Hartstikke zonde, want er zijn in de nieuwe regeling voldoende mogelijkheden om fantastische evenementen te organiseren. Onbelaste uitgaven aan personeelsactiviteiten, die goed zijn voor motivatie en teamspirit, net dat beetje extra doen, wat jou/u als werkgever onderscheidend maakt.’
ZOEK DE BALANS
Sebo knikt instemmend: ‘Een feest op kantoor of buiten op het eigen terrein levert doorgaans geen problemen op. Het feest is dan onbelast en catering leidt slechts tot een forfaitaire bijtelling van €3,20 per maaltijd. Maar ook een event buiten de deur kan voor een groot deel binnen de werkkostenregeling vallen.’ Het is hierbij belangrijk om een goede balans te vinden tussen zakelijk en amusement. Een bedrijfsfeest dat geopend wordt met een zakelijk evenement waarbij je naast medewerkers ook klanten uitnodigt blijft voor een groot deel van de kosten aftrekbaar. Klantevents vallen namelijk buiten de werkkostenregeling.’

EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID WERKGEVER
Bijna dagelijks vragen klanten aan Gert-Jan wanneer een catering of festiviteit nu wel of niet binnen de werkkostenregeling valt. Zijn antwoord is even simpel als doeltreffend: ‘Wij geven de basisuitgangspunten, maar bij twijfel adviseer ik een fiscalist of jurist te raadplegen. Wij organiseren bijeenkomsten, feesten en verzorgen catering, maar zijn geen WKR deskundige. Zoals Sebo net aangaf kan een catering op eigen terrein binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling vallen. Voor een bedrijfsfeest in ons kasteel geldt over het algemeen dat het dagprogramma onbelast is, de versnaperingen deels belast en een eventueel feest belast.’ Maar er zijn uitzonderingen. Wat te doen bij een vakdag waarbij er aansluitend een workshop pijl en boogschieten is om de focus van werknemers weer scherp te krijgen? En wat als er daarna ook nog een diner plaatsvindt? Gert-Jan en zijn mensen kunnen adviseren, maar de verantwoordelijkheid blijft bij de ondernemer zelf.

MAAK ADMINISTRATIE INZICHTELIJK
Een groot deel van de onduidelijkheid over de kosten kan volgens Sebo opgelost worden door een goed sluitende administratie bij te houden. ‘Met behulp van beschikbare software is het eigenlijk één druk op de knop om inzicht te krijgen in de salarisadministratie én in de vrije ruimte van de werkkostenregeling die nog over is. En dan blijkt dat er nog genoeg ruimte is om een goed onvergetelijk event op het kasteel te organiseren!’

Tekst: Trea Scholten
Fotografie: Aschwin Snel, Justin Egberts en Carla Vermeend

Ondernamen Woerden, Derks Advocaten, Ino, Ame,

Ondernamen Woerden, Derks Advocaten, Ino, Ame

De eerste kamer heeft ingestemd met het Wetsvoorstel Deregulering Beoordeling
Arbeidsrelaties (DBA). Per 1 mei 2016 wordt de VAR-verklaring afgeschaft en gaat de
Belastingdienst vooraf op basis van de overeenkomst tussen partijen beoordelen of de
opdrachtgever loonheffingen moet afdragen. Op de website van de Belastingdienst staan
modelovereenkomsten en voorbeeldovereenkomsten waarbij er geen sprake is van een
dienstbetrekking. Zolang de opdrachtgever en de opdrachtnemer werken volgens één van
de overeenkomsten die u via de website kunt downloaden, weet u als opdrachtgever zeker
dat u geen loonheffingen hoeft in te houden en te betalen. Daarom is het handig om eens
zo’n overeenkomst te gebruiken, maar dat is niet verplicht. Er bestaat ook geen verplichting
om de overeenkomst ter beoordeling aan de Belastingdienst voor te leggen. Wanneer de
overeenkomst niet wordt voorgelegd heeft dit bovendien niet tot gevolg dat direct een
verplichting bestaat tot het afdragen van loonheffingen. In dat geval hebben partijen echter
geen vrijwaring, waardoor de Belastingdienst een naheffingsaanslag kan opleggen indien
sprake is van een (verkapt) dienstverband. Tot 1 mei 2017 geldt een overgangsperiode. In deze
periode zal de Belastingdienst in beginsel niet handhavend optreden en ook geen controles
uitvoeren. Slechts evidente gevallen van misbruik worden aangepakt.

bron: Ondernamen Woerden

Ondernamen Woerden, Derks Advocaten, Ino, Ame,

Ondernamen Woerden, Derks Advocaten, Ino, Ame

ANTWOORD:
Het antwoord op deze vraag is lange tijd onduidelijk geweest maar dankzij een uitspraak van het Europese Hof van Justitie is hierin meer duidelijkheid gekomen. Als sprake is van een gerechtelijke of administratieve procedure ben je niet verplicht om je te laten bijstaan door een medewerker of advocaat van de rechtsbijstandverzekering en heb je recht op bijstand van een advocaat naar eigen keuze, bijvoorbeeld uit je eigen omgeving. Ook in die procedures waarbij het inschakelen van een advocaat niet verplicht is, zoals bijvoorbeeld procedures voor de kantonrechter geldt deze vrije keuze.
De rechtsbijstandverzekering zal de kosten van de ingeschakelde advocaat dan moeten vergoeden. Uiteraard moet dit wel in overleg met de rechtsbijstandverzekering gaan. De rechtsbijstandverzekering mag ook voorwaarden stellen zodat aan te raden is om de polisvoorwaarden goed te bestuderen en in het geval je nog overweegt om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten, je goed te oriënteren aan de hand van de polisvoorwaarden van de verschillende aanbieders van rechtsbijstandverzekeringen alvorens een keuze te maken en een verzekering af te sluiten.
Ons kantoor is uiteraard graag bereid je nader te adviseren en zo nodig bij te staan.